Prijzen > Edmond Hustinxprijs beeldende kunst

Maastricht is een stad die kunstenaars aantrekt: mooi, monumentaal en levendig met een bewogen historie, gelegen in een fantastisch landschap. Liggend op een kruispunt van culturen is Maastricht een rijk voedingsgebied met een eigen identiteit waar menigeen gemakkelijk inspiratie opdoet. Dit klimaat heeft het bestuur geïnspireerd om bij gelegenheid van het vijfentwintigjarig jubileum van de Stichting Edmond Hustinx voor de periode 1987–2001 de Edmond Hustinxprijs voor de beeldende kunst in te stellen, met een bedrag van twaalfduizend vijfhonderd euro.

Het bestuur wilde met de prijs kunstenaars die een relatie hebben met Maastricht en die de leeftijd van 35 jaar nog niet hebben bereikt, stimuleren.
De Jan van Eyck Academieprijs is te beschouwen als een voorganger van deze prijs en diverse projecten van de Hustinx-residency als opvolger ervan.

Laureaten
Norbert Fiddelers, schilder, Antwerpen, 2001
Suchan Kinoshita, schilder, Maastricht, 1999
Benoit Hermans, schilder, Maastricht, 1997