De fotograaf Chris Keulen heeft een niet alledaagse relatie met het erfgoed, de rituelen en de tradities uit de regio. In foto's maakt hij die relatie zichtbaar: twijfelend, soms kritisch, met veel humor kijkt hij naar optocht, harmonie, communie, braderie, etc. Hij gaat verder dan de clichés en deelt met zijn foto’s zijn persoonlijke kijk op de omgeving.
De Stichting Edmond Hustinx heeft samen met de Provincie Limburg de publicatie van Chez nous mogelijk gemaakt.

Het boek Chez nous van Chris Keulen geeft een inzicht in de culturele kaart van de Euregio Maas-Rijn. Het is een documentaire fotoserie geworden van de culturele identiteit van de zeshoek Hasselt-Sittard/Geleen-Luik-Aken-Heerlen-Eupen. Daarbij is Maastricht het middelpunt. “Maastricht is een zeer plezierige stad om te wonen, uit te gaan, mijn kinderen op te voeden en oud te worden. Maar tegelijkertijd is de stad erg provinciaals en trekken kunstenaars en hoogopgeleiden er weg. Het knispert hier te weinig. 90% van mijn opdrachtgevers komt van buiten de provincie. Mijn ambivalente houding zorgt ervoor dat ik me hier thuis voel, maar ook weer niet. Het is de positie van de geëngageerde buitenstaander. Een ideale positie voor een fotograaf.” Chris Keulen heeft de macht van tradities, de schoonheid en de banaliteit van de regio, de gevolgen van de secularisatie in het boek willen vastleggen. Beelden waarin het verleden het heden besluipt.

Via de website van Chris Keulen is Chez Nous te bestellen.

Foto hieronder: Uitreiking van het fotoboek van Chris Keulen Chez nous op 20 oktober 2013 in het Bonnefantenmuseum met wethouder Jacques Costongs, gouverneur Theo Bovens en Janicke Kernland (geheel rechts), namens de Stichting Edmond Hustinx. Eén van de geportretteerden ontvangt hier het eerste exemplaar van het boek uit handen van Chris Keulen:

Foto hieronder: Janicke en Chris met boek en kus:

Foto hieronder: Chris Keulen spreekt de bezoekers toe:

Foto's: Lene ter Haar

Nog een paar links naar websites over Chris Keulen en zijn werk:
Reportage L1-tv

Interview VPRO-radio, de Avonden, vanaf 34.25

Interview KIM, tv Maastricht (vanaf 11.00 uur)

Publicaties in kranten en tijdschriften