Projecten> Hustinx-residency

De Hustinx-residency is een project dat tot een aanwijsbare samenwerking tussen kunstinstellingen in Maastricht moet leiden en een impuls moet geven aan het culturele leven van Maastricht. Er wordt een samenwerking beoogd met een kunstenaar die reeds een indrukwekkend oeuvre heeft gerealiseerd en een internationale carrière heeft opgebouwd. Hij fungeert als de culturele trekker van het project. In de uitwerking beoogt de residency iets te kunnen bieden dat uniek is voor Maastricht.
Het doel van de residency is vooral een proces tussen verschillende partners in Maastricht te ontwikkelen in plaats van een prijs ter beschikking te stellen of een productie te subsidiëren. Deze procesbenadering is het nieuwe element, onontbeerlijk voor de binding die er tussen de verschillende partijen kan ontstaan en voor het genoegen van de samenwerking en voor het plezier van de inhoud.
Het moet een proces van samenwerking zijn dat dankzij de Hustinxresidency kan worden ontwikkeld en er anders nooit zou zijn gekomen.

Residenten

2016-2017
Intro In Situ Ode to Dignity

2013-2014
Minas Borboudakis 2013-2014 Conservatorium
Op initiatief van Jan Rademakers (directeur van het Maastrichts Conservatorium), John Slangen (hoofd klassieke muziek) en Raymond Curfs (docent slagwerk) en Jan van Opstal (choreograaf Toneelacademie Maastricht) is de Griekse componist en muzikant Minas Borboudakis (geboren in 1974 in Heraklion) uitgekozen voor de positie van Hustinxresident 2013-2014. Minas Borboudakis is een musicus met veel geestdrift en dynamiek. Uit zijn werken blijkt dat hij erg innovatief te werk gaat. Hij heeft ervaring als docent en hij treedt geregeld op in master classes. Zijn muziek is uitgevoerd door prestigieuze orkesten. Minas Borboudakis heeft in het kader van de Hustinxresicency een compositie geschreven, Angels. Deze compositie is uitgegeven door Edition Peters. Voor deze compositie heeft hij zich laten inspireren door Maastricht en de Maastrichtenaren die hij heeft ontmoet. Het werk werd enkele malen uitgevoerd door de slagwerkafdeling van het Conservatorium Maastricht en dansers van de Toneelacademie Maastricht. Hiervan is een CD gemaakt die u gratis zal worden toegestuurd als u naam en adres opgeeft aan info@hustinxstichting.nl.

Minas Borboudakis legt uit hoe zijn compositie tot stand is gekomen, geïnspireerd door engelen.

2009-2010
Matt Mullican 2009 Jan van Eyckacademie, Hedah, 2009