Prijzen > Peter Debyeprijs

Ter nagedachtenis aan de in Maastricht geboren en getogen fysicus en Nobel-prijswinnaar Peter Debye (1884–1966) heeft het bestuur van de Stichting Edmond Hustinx de Peter Debyeprijs ingesteld. De Peter Debyeprijs is een vierjaarlijkse prijs die bestaat uit een geldbedrag van Euro 10.000.

De Prijs
De Peter Debye-prijs werd in 1977 geïntroduceerd door de Stichting Edmond Hustinx, die zestien jaar eerder was opgericht door de self-made uitvinder, chemicus en industrieel Edmond Hustinx met als doel het bevorderen van de kunsten en wetenschappen in Maastricht. De prijs herdenkt de in Maastricht geboren Nobelprijswinnaar Peter Debye (1884-1966) en wordt om de vier jaar toegekend. De prijs is een eerbetoon voor personen met uitzonderlijke bijdragen aan de cross-disciplinaire wetenschap en is bedoeld om andere wetenschappers die werkzaam zijn op het grensvlak van chemie en fysica te inspireren.

In de komende jaren zal de Hustinxstichting werken aan het verhogen van het internationale profiel van de prijs, met handhaven van de unieke aan Peter Debye gerelateerde reikwijdte, namelijk uitzonderlijke wetenschappelijke prestaties op de kruising van chemie en fysica en een combinatie van theoretisch en experimenteel werk.

Reglement

natuurwetenschappen
internationaal
vierjaarlijks

Laureaten
Norbert Scherer, University of Chicago, 2015
Alfons van Blaaderen, Universiteit Utrecht, 2011
Allan Bradley, Molecular and Human Genetics, Cambridge, 2004
Tom Mitchell, Computer science, Pittsburgh, 2002
Roeland Nusse, Stanford USA, 2000
L. Rappaport, K. Schwartz en B. Swynghedauw, Parijs, Frankrijk: Molecular biology of cardiovascular diseases, 1994
J. Hardy, Londen, Verenigd Koninkrijk: Aging of the brain, 1992
M. Dauncey en A. Prentice, Cambridge, Verenigd Koninkrijk: Nutrition/energy exchange, 1989
T. Godfraind, Brussel, België: Cardiovascular diseases, 1987
M. Chamberlain, Leeds, Verenigd Koninkrijk: Rehabilitation, 1984
M. Greaves, London, Verenigd Koninkrijk: Immunology and/or oncology, 1982
S. Moncada en J. Vane, Londen, Verenigd Koninkrijk: Cardiovascular diseases and immunology, 1980
A. Querido, Amsterdam, Nederland: Integral medicine, 1977

Voorganger Edmond Hustinxprijs voor Chemie:
Robert A. Egli en Karl Heinz Szekielda, Zwitserland en Duitsland: nieuwe toepassingen in de chemie met behulp van de Hustinx-kolf.

Geschiedenis van de Debyeprijs

Peter Debye ontvangt de Nobelprijs 1936